Pohyb a relaxace

Začínáme se saunováním

S příchodem podzimu začínáme slýchávat od kolegů a známých o saunování a jeho prospěchu na zdraví. Možná i Vy častěji přemýšlíte, zda tuto aktivitu vyzkoušet a udělat tak něco prospěšného pro imunitu, máte ale obavy, co Vás čeká. Nemusíte se bát, saunování není žádná věda. Přestože mnozí navštěvují sauny převážně v zimním období, je tato aktivita vhodná po celý rok. Důvodem je pozitivní vliv saunování na naše zdraví.

Jak na nás tedy saunování působí?

  • Zlepšuje spánek
  • Zvyšuje psychickou i fyzickou odolnost
  • Zkvalitňuje termoregulační mechanismy
  • Uvolňuje dýchání
  • Zklidňuje činnost srdce
  • Zklidňuje organismus
  • Působí proti stresu
  • Zlepšuje prokrvení tkání

Nyní už víme, proč je pro nás saunování vhodné. Stále u nás však může převládat strach z neznámého a také možného faux pas, není se však čeho obávat. Stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel, jak se v sauně chovat. Saunová etiketa je podobně důležitá jako třeba business etiketa. Pokud pravidla známe a ovládáme, předcházíme tak nekomfortním, a v některých případech i trapným, situacím.

Jaká jsou tedy základní doporučení?

  • Před saunováním se nejprve OSPRCHUJEME, odkládáme šperky, dámy odstraní make-up.
  • Po vstupu do sauny se VŽDY PODKLÁDÁME prostěradlem nebo ještě lépe silnou saunovou osuškou (a to i pod chodidly!). Saunové osušky nám zapůjčí spíše v saunových světech v zahraničí, v ČR je obvyklejší používání prostěradel. V každém případě je zásadní dbát na přírodní materiály, které v sauně používáme, aby se působením tepla neuvolňovaly škodlivé látky.
  • NIKDY nechodíme do sauny V PLAVKÁCH, pro saunování jsou naprosto nevhodné – kůže nemůže volně dýchat, vyplavené nečistoty se nám drží pod plavkami a mohou způsobit podráždění pokožky.
  • Při pobytu v sauně netrháme rekordy a VŽDY POSLOUCHÁME SVOJE TĚLO. Přesýpací hodiny v saunách jsou opravdu jen orientačním ukazatelem a čas pobytu 12 – 15 minut berme pouze jako obvyklé DOPORUČENÍ.
  • V sauně NESPĚCHÁME, vždy si nechme dostatek času, abychom si opravdu kvalitně odpočinuli.
  • Saunování je nejlepší VLEŽE – na celé tělo působí STEJNÁ TEPLOTA vzduchu, pokud je hodně návštěvníků, můžeme se přizpůsobit a sednout si, nicméně vždy bychom měli dbát primárně na naše pohodlí a pocity (vsedě se někomu může třeba točit hlava).
  • Dbáme na KLID, relaxaci, soukromí a snažíme se nerušit ostatní. U vstupu je vhodné informovat se o tzv. KLIDOVÝCH ZÓNÁCH – kde jsou  a zda je nutné dodržovat úplné ticho.
  • Saunovat se chodíme po LEHKÉM JÍDLE, najedeni „tak akorát“.
  • Vhodnými doplňky jsou saunové KILTY a ČEPICE – ty využijeme především při saunování vsedě, kdy jejím použitím zlepšujeme termoregulaci.
  • Saunové ŽÍNKY A KARTÁČE jsou skvělým doplňkem pro očistu a prokrvení organismu. Jen pozor, abychom je nepoužívali v bezprostřední blízkosti jiného návštěvníka.
  • V některým saunových světech si můžeme zakoupit SAUNOVOU KOSMETIKU – např. peelingy. Ty je vhodné používat pouze v parních saunách, kde se můžeme ihned osprchovat.
  • K sauně NEPATŘÍ ALKOHOL ani kouření CIGARET.
  • Do sauny NEPATŘÍ ELEKTRONIKA – mobily, tablety, apod. Když odpočinek, tak včetně digitálního detoxu.
  • Pozor si dejme také na omezení VSTUPŮ DĚTÍ do saunových světů. Do některých saunových světů jim není vstup povolen vůbec a někde je dětem vstup umožněn pouze ve vyhrazený čas.

 

Jaké saunové centrum navštívit? Vyberte si z široké nabídky míst, které vám poskytuje karta MultiSport.