Pohyb a relaxace

Vztah k jídlu

Mnoho informací o potravinách, ale o to větší chaos způsobují. Ve snaze o zdravější stravování dodržujeme nové převratné diety a kupujeme pouze vybrané potraviny. Regály plných nečitelných etiket to jednodušší zrovna nedělají. Jak se v tomhle kolotoči vyznat a nezbláznit se?

Není všechno zlato, co se třpytí

Ačkoliv žijeme v moderní době a mnohé aspekty našeho života si díky neustálému pokroku výzkumu a techniky velmi zjednodušujeme, v oblasti výživy si vše zbytečně až nešťastně komplikujeme. Z různých stran se na nás neustále line nová zázračná dieta, převratný směr nebo přelomový výzkum, který bortí všechna předchozí přesvědčení a dogmata. Bohužel s modernizací výroby potravin došlo i k jejich zbytečnému vysokému opracování a naprostému oproštění od přirozenosti (například výrobky se sníženým obsahem tuku). Méně tuku znamená přece méně kalorií. Opak je však pravdou. Odebráním tuku z výrobku dochází k zásadní změně jeho přirozené struktury, konzistence a především chuti. Producent je nucen přidat hned několik chemických složek. Původně jednoduchý výrobek tak může obsahovat mnohem více kalorií a vyvolávat odlišnou hormonální odezvu při trávení ve střevech.

Číst, či nečíst

Lidé se tak rozdělili na dva tábory. První skupinou jsou ti, kteří etikety raději nečtou, protože stejně nevědí, co je na nich napsáno a řídí se příslovím „Co oči nevidí, to srdce nebolí.“ Druhá část se zase snaží edukovat, mít přehled a možnost rozhodnout o zdravotní prospěšnosti daného výrobku. Čím více se ale zajímá, tím více si uvědomuje, jaký chaos ohledně výživy panuje. Každý odborník doporučuje jiné postupy, odlišné potraviny a názory se zde jednoduše rozchází. Naše pozornost se potom upíná na jednotlivé živiny, počítání kalorií, tabulkování a neustálou sebekontrolu. Běžný konzument se tak ve snaze o zdravější přístup k životnímu stylu bojí kolikrát cokoliv koupit.

Touha po vysněném těle snadno, bez bolesti, a hlavně rychle je mnohdy mocnější než vlastní selský rozum. Čím více se snažíme, tím více jsme ve stresu, upíráme si a trýzníme se. To je samozřejmě dlouhodobě neudržitelné a dříve či později ztrácíme motivaci a podlehneme. A tak stále dokola. Utrácíme plno peněz za doplňky stravy na hubnutí a dietní potraviny. Vyhledáváme výživové poradce nebo nutriční terapeuty, aby za nás vyřešili naše problémy ve vztahu k jídlu. Dnešní doba nabízí tolik možností a my se v ní jednoduše ztrácíme. Vždyť se tolik snažíme, co děláme špatně?

Co s tím?

Neříká se nadarmo, že v jednoduchosti je krása. Pro někoho možná ohraná věta, ale tady platí dvojnásob. Mějme trochu větší nadhled a vychutnávejme si jídlo v klidu a bez lítosti. Nač řešit, že si zrovna dopřáváme sladký dezert ke kávě nebo drobné slané občerstvení u dobrého filmu s přáteli. Je důležité zachovat si příjemný pocit z pokrmu a naučit se odměňovat. Pokud budeme ve svém jídelníčku začleňovat jednoduché základní potraviny (tzn. vyhýbat se průmyslově zpracovaným produktům) a připravovat si z nich vlastní jídla, není co řešit. Do každého chodu zakomponovat vhodný zdroj sacharidů, bílkovin a tuků. Zároveň si samozřejmě najít pohyb, který nás bude bavit a pravidelně jej vykonávat. Není třeba se utápět v počítání kalorií a rozpočítávání na porce. Během dne postačí naprosto 3 – 5 porcí denně, závisle na režimu a fyzickém výkonu. Ustavičné uždibování malých pokrmů v průběhu celého dne, což mnoho výživových poradců doporučuje, není nijak prospěšné pro hormonální systém. Pauza mezi jídly je tedy také důležitá.

Jezme tak, abychom měli potřebnou energii na celý den a neodbývejme se polotovary. Užívejme si každý pokrm, neřešme žádné diety, ale udržujme svůj zdravý životní styl. Díky tomu se budeme cítit přece lépe, a to je důležité.

Autor: Ing. Kateřina Tichá