Pohyb a relaxace

Správné zažívání jako cesta k fyzickému a duševnímu zdraví

V lidském těle se každý den odehrají tisíce složitých procesů, které nám pomáhají při každodenním fungování. Jedním z nejdůležitějších procesů je symbióza tzv. „mikrobiomu“ s naším tělem. Jedná se o vzájemnou kooperaci mikroorganismů, které se nacházejí v našem těle a na povrchu naší kůže. Na jednu lidskou buňku připadá až 10 bakterií. V trávicím traktu zdravého dospělého jedince se pak ukrývá až
1,5 kg mikroorganismů. Pokud o své tělo dobře pečujeme, vytváří tento střevní mikrobiom v našem těle ochrannou bariéru proti různým patogenům, a zajišťuje tak správné fungování imunitního systému.

Naše střeva = druhý mozek
Je dokázáno, že lidská mysl a trávicí soustava jsou velmi úzce propojeny. Ne nadarmo se střevům přezdívá druhý mozek. Přepadávají vás chutě na sladké? Máte výkyvy nálad? Trpíte úzkostí a stresem? Studie dokazují, že bakterie ve střevech na nás mají větší vliv, než si možná dokážeme představit. Jsou schopné vytvářet chemické látky, které vysílají signál až do centrální nervové soustavy. Díky těmto signálům jsou mikroorganismy schopny ovládat naše chutě ve svůj prospěch. Pokud jsou jednotlivé druhy těchto organismů v nerovnováze (dysbióze), zaděláváme si na pořádný problém.

Nerovnováha mikrobiálního osídlení se neprojevuje bolestí, ale skrytě. Například trávicími obtížemi, opakovanými nemocemi, přibíráním na váze, zvýšeným cholesterolem v krvi nebo třeba výkyvy nálad a může vést z dlouhodobějšího hlediska až ke zvýšení pravděpodobnosti výskytu Crohnovy choroby či nádorovým onemocněním.

Starejte se o správnou mikroflóru
Čím můžeme podpořit správné fungování našeho trávení a imunitního systému? Především fermentovanými potravinami bohatými na obsah probiotik (živé kultury bakterií). Jsou to například tyto:

• Bílý jogurt, kefír, čerstvé a zrající sýry, podmáslí
• Kysaná zelenina, kysané zelí, kysané okurky
• Kombucha
• Tempeh

Důležitý je také přísun vlákniny – alespoň 25 g denně. Zařaďme tedy do svého jídelníčku více tyto potraviny:
• Ovoce
• Zelenina
• Luštěniny
• Ořechy a semena
• Obiloviny

Co si z dnešního čtení odnést? Jezme pestře, základní sezónní potraviny bohaté na živiny a další nutričně důležité látky. Jídlo si vychutnávejme v klidu, více odpočívejme a v období nemoci sáhněme po antibioticích jen opravdu v nejnutnějších případech. Naše střeva nám poděkují a naše tělo bude prospívat.

Autor: Ing. Kateřina Tichá