Pohyb a relaxace

Nordic walking – severskou chůzí do kondice po celý rok

Vídáte čím dál častěji chodce se sportovními holemi? Přijde vám tato kondiční aktivita sympatická, ale nevíte, jak na to? Pojďme se společně podívat na základy současného fenoménu Nordic Walking.

CO JE NORDIC WALKING?

Jedná se o chůzi se speciálními sportovními holemi, při níž zapojíme celé tělo. Přitom významně aktivujeme horní polovinu těla a mobilizujeme tak velké množství svalů, které při běžné chůzi bez Nordic Walking holí aktivní nejsou nebo jen minimálně. Zvýšíme tak energetický výdej a komplexně rozvíjíme silovou vytrvalost. Tento druh aktivity můžeme provozovat na úrovni rekreační, rehabilitační, kondiční nebo sportovně-závodní.

 

PROČ SE SEVERSKÉ CHŮZI VĚNOVAT?

  • Aktivitu můžeme ve středoevropských podmínkách provozovat po celý rok
  • Je to zábavné, efektivní a finančně dostupné
  • Vhodné pro jednotlivce i skupiny nadšenců
  • Sportujeme v přírodě, jsme na čerstvém vzduchu
  • Při správném technickém provedení zapojíme až 90 %svalů na těle
  • CO K NORDIC WALKINGU POTŘEBUJEME?
  • Hole na Nordic Walking – dnes máme už široký výběr 1, 2 i 3 dílných teleskopických
  • Pohodlné sportovní boty s pevnou špičkou i patou
  • Oblečení adekvátní počasí, lehké, sportovní, např. legíny/ užší tepláky, mikinu/ bundu, kterou můžeme lehce složit do batůžku nebo zavázat kolem sebe
  • Ledvinku nebo batůžek na drobnosti (určitě ne tašku přes rameno)
  • Pití – ideálně čistou vodu
  • Sladkou tyčinku, hroznový cukr
  • Nabitý mobil
  • Na delší trasu raději i náplasti na puchýře

JAK SPRÁVNĚ NASTAVÍME VÝŠKU HOLÍ?

Jednoduchým výpočtem: Výška postavy v cm X 0,68 = …
Např. 170 cm X 0,68 = 115,6 cm, tedy výška holí 115 – 116 cm
V začátcích si můžeme ubrat 2 – 3 cm pro zjednodušení pohybu.

 

CO ZKONTROLOVAT PŘED STARTEM?

  • Máme funkční a čisté hole
  • Čisté rukavičky adekvátní velikosti
  • Gumové botičky na konce holí (ideálně 2 páry – 1 rezervní, především v náročném terénu nebo na delším výšlapu)

 

A JAK NA SPRÁVNOU TECHNIKU?

  • Volíme delší krok, našlapujeme přes patu – valivý pohyb, přední koleno – našlapujeme v pokrčení
  • Trup držíme v mírném předklonu
  • Pohyb paží vychází z ramen, ruce mírně pokrčené v loktech
  • Hůl zapichujeme za patou přední nohy (při chůzi po rovině, do kopce), za sebe (z prudšího kopce)
  • Pohyb pažemi dotahujeme až za tělo, za hýždě, kde uvolníme sevření dlaně
  • Ramena necháváme volná, mírně dopředu, hlava v prodloužení trupu
  • V přehledném terénu se díváme cca 20 cm před sebe (příp. méně)
  • Pravidelně dýcháme

 

A jak začít? Lekce Nordic Walking s profesionálními lektory objednávejte pro zaměstnance prostřednictvím MultiSport Events – třeba jako součást dne zdraví nebo teambuildingu.

 

Autor: Ing. Jana Jakušev Šrýtrová